آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

عذرخواهی یک دقیقه‌ای

عذرخواهی غالباً در عرض یک دقیقه بیان می شود گویا این که برای ترمیم و بازسازی مجدد اوضاع نیاز به زمان قابل توجهی است. در عذرخواهی یک دقیقه ای نیاز به هیچ عذر و بهانه، قربانی کردن خود یا بیان داستانی شورانگیز نیست، بیان مستقیم اصل مطلب  بسیار تأثیرگذارتر است. قسمت مشکل و زمان بر آن، رسیدن به صداقت کامل با خود و قبول مسئولیت اشتباه خود پیش از عذرخواهی کردن است.

مشکلات دقیقاً از لحظه ای که فرد از مواجه شدن با حقیقت طفره رود شروع و مرتباً بدتر و در نهایت از کنترل خارج می شود.

وقتی فرد تلاش می کند با حقیقت قطع رابطه کند که "هرگز این اتفاق نیفتاده" و یا "تقصیر من نبوده است" درصدد انکار یا تکذیب آن حقیقت است و نمی تواند عذرخواهی کند. او هرگز نمی تواند بپذیرد که در اشتباه است. عموماً این افراد حالت تدافعی به خود گرفته و تمایلی به شنیدن انتقادات ندارند.

صادق بودن با خود و پذیرش مسئولیت صدماتی که به دیگران وارد شده نیازمند فروتنی و شهامت است. رهبران بزرگ وقتی کارها خوب پیش می رود از دیگران ستایش و قدردانی می کنند و وقتی کارها بر وفق مراد نباشد، مسئولیت کامل آن را خودشان بر عهده می گیرند. درست برعکس رهبران خودپسند که وقتی کارها درست پیش برود، افتخار و احترامش را نصیب خود می کنند و برای پیشرفت ناصحیح کارها دیگران را مورد سرزنش قرار می دهند.

از نظر افرادی که از عذرخواهی امتناع می کنند عذرخواهی یک ضعف تلقی می شود و این از آنجا ناشی می شود که بیشتر مردم دوست دارند همیشه خوب و درست به نظر بیایند و مشکل همیشه خوب و درست به نظر رسیدن این است که باید یک نفر دیگر این وسط بد به نظر برسد و کار اشتباه را او کرده باشد.

اگر مردم دست از این درست به نظر رسیدن بردارند و در جاهایی که قابل قبول است به عنوان عکس العمل پذیرفتنی و بر حق از اشتباهاتی که مرتکب شده اند عذرخواهی کنند در این صورت، صداقت و اخلاص، جانشین سرپوش گذاریها خواهد شد. در این جا لازم است که به فرد آسیب دیده دقیقاً گفته شود که چه اشتباهی از فرد خاطی سرزده است. ضمن این که او باید صریحاً احساس خود را نسبت به کارهایش بیان کند که مثلاً آشفته، دستپاچه، ناراحت یا خجالت زده است، با این کار نشان می دهد که عذرخواهی واقعی بوده و بر رابطه صادقانه خود با طرف مقابل صحه می گذارد.

اصلاح اشتباهات نشان می دهد شخص خالصانه و از صمیم قلب در صدد بازگرداندن اعتماد از دست رفته است. تنها زمانی عیوب اصلاح می شود که فرد رفتار خود را تغییر دهد و اشتباهش را جبران کند و این کار به شکلی انجام شود تا شخص موردنظر ارزش و اهمیت آن را درک کند. بدین منظور لازم است از فرد آسیب دیده سئوال شود که برای جبران اشتباه پیش آمده چه کاری میتوان انجام داد. بیشتر مردم از یک عذرخواهی خالصانه استقبال می کنند و بیشتر از شما مشتاقند جریان را فراموش کنند. اما عذرخواهی یک دقیقه ای بدون تلاش صمیمانه و خالصانه برای جبران اشتباهات ناقص است. تنها روش برای نشان دادن پشیمانی از عمل انجام شده، تغییر رفتار است آن هم به شکلی که فرد آسیب دیده بفهمد تو متعهد هستی دیگر آن اشتباه را تکرار نکنی.

عذرخواهی نباید به خاطر کسب نتیجه یا گرفتن پاسخ باشد، چه مردم تو را ببخشد چه نه.عذرخواهی برای کسب نتیجه نیست، عذرخواهی برای این است که می دانی اشتباه کرده ای و این کار صحیحی است که می توانی برای جبرانش انجام دهی

در پی نتیجه نباشید

عذرخواهی نباید به خاطر کسب نتیجه یا گرفتن پاسخ باشد، چه مردم تو را ببخشد چه نه.عذرخواهی برای کسب نتیجه نیست، عذرخواهی برای این است که می دانی اشتباه کرده ای و این کار صحیحی است که می توانی برای جبرانش انجام دهی.

غالباً مردم واقعاً نمی دانند چگونه یک عذرخواهی موثر انجام دهند و به همین دلیل از آن طفره می روند و به همین دلیل که دل و جرأت این را ندارند که بگویند اشتباه کرده اند، موضوعات خیلی کوچک ناگهان از کنترلشان خارج می شود و در برخی موارد حتی قابل ذکر در اخبار روزنامه ها می گردد. اینان ظاهراً نمی دانند کی و چگونه عذرخواهی کنند. گاهی خودشان را در حال زیر لب زمزمه کردن ببخشید یا متأسفم می بینند. این عکس العمل ضعیف است که هیچ گونه تأثیر روی طرف مقابل ندارد. ( اگر کار اشتباهی چه عمدی و چه غیر عمد در مورد کسی انجام نداده ایم، صرف جلب توجه کسی انجام عذرخواهی کار درستی نیست. زیرا در این صورت با خود صادق نبوده ایم.)

بهترین عذرخواهی از کسی که به او آسیب رسانده ای این است که بگویی اشتباه کرده ای، ناراحت هستی و می خواهی جبرانش کنی. این به ما یاد می دهد که از تأثیری که رفتارمان بر دیگران می گذارد آگاه تر شده و در آینده دقیق تر و با ملاحظه تر باشیم. در این صورت می توانیم بر دیگران تأثیر گذاشته و نهایتاً آنها را هم نسبت به تأثیر رفتارهایشان بر دیگران حساس تر و با ملاحظه تر کنیم و کمکشان نماییم تا نیازی به عذرخواهی پیدا نکنند. کل راه جلوگیری از عذرخواهی همین است.

قبول مسئولیت

یکی از نکات مهم در عذرخواهی یک دقیقه ای پذیرش تقصیر داشتن است. تقصیر سهم ما در مشکلات یا نقش و تأثیری است که در آن داریم. گاهی به خاطر کاری که کرده ایم سکوت کرده و منفعل می شویم. در این صورت با خودمان و دیگران صادق نبوده ایم.

در هنگام وقوع مشکل همواره باید بیندیشیم که نقش من در ایجاد این مشکل چه بوده است؟ اگرچه سرزنش دیگران به مراتب راحت تر است. دیدن خطا و اشتباه حتی از سوی دیگران و ابراز و بیان نکردن آن از ترس ناراحتی دیگران سهم ما را در آن افزایش می دهد.

تقدیر از خود

عمده ترین چیزی که باعث عدم صداقت و اقرار به اشتباهات و نهایتاً عذرخواهی می شود، احساس فرد نسبت به خودش است. در دو حالت نفس انسان از کنترل خارج می شود. اول غرور بیهوده، و خودبزرگ بینی و دوم عدم اعتماد به نفس و خودکم بینی. هر دو دسته افرادی هستند که در عذرخواهی دچار مشکلند. افرادی که دچار غرور بیهوده هستند نمی خواهند ضعفها و آسیب پذیری هایشان را با دیگران در میان بگذارند و آنان که عدم اعتماد به نفس دارند می ترسند بگویند اشتباه کرده اند چون ممکن است دیگران آنان را نالایق و بی کفایت تلقی کنند. هر دو دسته فاقد فروتنی و تواضع هستند.

برای رفع این مشکل ما باید آگاهانه خودمان را از اعمالمان جدا کنیم. اگر ما فکر کنیم ارزش ما مشروط به اعمالمان و نظرات دیگران است، ارزیابی نادرستی از خود داشته و ناچاریم یا خود را بزرگتر از واقعیت جلوه دهیم یا به علت عدم اعتماد به نفس مدام به دفاع و حمایت از خود در برابر دیگران بپردازیم. در صورت وجود عشق بی قید و شرط به خود می توان احساس مثبتی به خود داشته و راحت تر در مورد عملکردمان قضاوت نماییم.

بگو ببخشید و خلاص!

استغفار و عذرخواهی در دین و فرهنگ ما ‌شأن و جایگاه والایی دارد به‌طوری که حضرت محمد(ص) می‌فرمودند روزی 70بار استغفرالله می‏گویم.

پس وقتی رسول گرامی اسلام(ص) از کوتاهی خودش در برابر خدا عذر می‏خواهد پیداست که این یک امر مهمی است.

عذر‌خواهی در آیات قرآن و روایات، نقش پررنگی دارد و بارها به مسلمانان تأکید شده است که درصورت بروز رفتار نادرست، معذرت خواهی شود. عذرخواهی افزون بر آنکه موجب حفظ حرمت‌ها می‌شود، می‌تواند از ارزش‌های انسانی هم پاسداری کند. حال این عذرخواهی می‌تواند بین دو نفر، چندین نفر، اعضای خانواده، میان زوجین و یا حتی بین همسایه ها و ... باشد. ‌

به نظر می رسد فرهنگ عذرخواهی یک امر فطری و وجدانی است و در بین همه اقوام و ملل پذیرفته شده است، عذرخواهی نکردن باعث سلب اعتماد مردم به آن فرد  می‌شود و این سلب اعتماد کم کم میان افراد خانواده، دوستان و همسایه ها و .. فراگیر می شود.

بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر به اشتباهشان اقرار کنند، چیزی از شان و منزلت شان کم می‌شود و کوچک می‌شوند. برای همین همه‌ی سعی‌شان را می‌کنند که اشتباهشان را توجیه کنند، به این امید که اشتباهشان دیده نشود. اما این‌کار تنها موجب می‌شود که کار غلطشان بیش‌تر به چشم بیاید و اشتباهشان را «اشتباه»تر می‌کند. به‌جای همه‌ی این‌ها یک‌کلام بگو «ببخشید» و خلاص!

حال با این مقدمه کوتاه، خود شما آیا تاکنون کار اشتباهی کرده‌اید که بعدا پشیمان شده باشید؟

تاکنون به خاطر اشتباهی که کرده اید از کسی عذرخواهی نموده‌اید؟ یادتان هست که این کار (عذرخواهی ) چقدر کار سخت و دشواری است؟ چطور مطمئن می‌شوید که طرف مقابل عذرخواهی‌تان را پذیرفته است؟ یک عذرخواهی صادقانه می‌تواند در بهبود جراحات یک مشاجره یا اختلاف معجزه کند و شما را به دوران خوش قبل از مشاجره برگرداند.

به کمک مراحل زیر روش صحیح عذرخواهی را یاد می‌گیرید:

** درباره آنچه بابت آن قصد عذرخواهی دارید، دقیق و ریزبین باشید. به این طریق می‌توانید از سوء تفاهم‌های احتمالی که از عذرخواهی‌تان می‌تواند به وجود آید جلوگیری کنید.

** عذر‌خواهی‌تان از روی صداقت و خالصانه باشد. مطمئن شوید که دیگران می‌توانند این موضوع را دریابند.

** پشیمانی‌تان را نشان دهید. سعی کنید هنگام عذرخواهی کردن فقط از عباراتی مانند متاسفم یا عذر می‌خواهم استفاده نکنید. نشان دهید که واقعا خواهان انجام کاری برای آنچه اتفاق افتاده هستید. داشتن یک برنامه محکم و استوار نشان می‌دهد که اولا چقدر در عذرخواهی‌تان صادق هستید و ثانیا چقدر متاسف و پشیمان هستید.

و بالاخره،اطمینان حاصل کنید که طرف مقابل متوجه نیت شما شده است و عذرخواهی‌تان را پذیرفته است. اگر نمی‌توانید به روش درستی عذرخواهی کنید به طرف مقابل فشار نیاورید، این کار بهتر است. سعی کنید با برنامه‌ریزی روشهای درست را زودتر یاد بگیرید.

** ضمنا توصیه می شود که به طور خصوصی و شخصا از طرف مقابل عذرخواهی کنید. وقتی که شما عذرخواهی‌تان را شخصا و به طور خصوصی ابراز می‌کنید آن فرد می‌تواند حالات چهره شما را نیز ببیند و از عمق صداقت و پشیمانی شما مطلع شود. در صورت امکان از عذرخواهی غیرحضوری مانند تلفنی یا از طریق ایمیل خودداری کنید.

ضمنا توجه داشته باشید که هدف از عذرخواهی کردن برنده شدن در مشاجره نیست، بلکه ایجاد و احیای مجدد دوستی‌هاست. از هرگونه استدلال که به منظور توجیه رفتار خودتان باشد خودداری کنید.

**برای شنیدن صحبت های طرف مقابل بعد از اتمام عذرخواهی‌تان وقت بگذارید. اگر دوستتان می‌خواهد در این باره بیشتر بحث کند بدون اینکه قضاوت خاصی بکنید که شرایط را بدتر کند، فقط گوش دهید.

سعی کنید هنگام عذرخواهی کردن فقط از عباراتی مانند متاسفم یا عذر می‌خواهم استفاده نکنید. نشان دهید که واقعا خواهان انجام کاری برای آنچه اتفاق افتاده هستید

** هنگام بیان عذرخواهی‌تان، تماس چشمی‌تان را با طرف مقابل قطع نکنید. چشم‌هایتان را به زمین ندوزید، دست‌هایتان را به هم قفل نکنید (دست به سینه). از هر کاری که بیانگر عدم صداقت در گفتار و یا بی‌تفاوتی باشد پرهیز کنید.

** آمادگی شنیدن سرزنش را داشته باشید. تنها یک عذرخواهی جزیی که خودش را به شکل رفتاری ریاکارانه نشان دهد کافی نیست بلکه سعی کنید نقش خودتان را در سوء تفاهم پیدا شده به خوبی فهم و درک کنید.

**برای بعد از عذرخواهی برنامه‌ریزی داشته باشید. مثلا می‌توانید همسر، دوست یا فامیل یا حتی همسایه دلگیر  را به نهار دعوت کنید، یک نوشیدنی با هم بخورید، به سینما بروید و ... تا بدین طریق دوستی‌ها و خاطرات گذشته زنده شود.

** اگر طرف مقابل تان  در همان لحظه حاضر به پذیرفتن عذرخواهی‌تان نشد، کمی به او وقت بدهید. او را مجبور نکنید و تحت فشار قرار ندهید. بگذارید کمی درباره حرف‌هایتان فکر کند و تصمیم بگیرد.

انتظارات زنان از یک مرد ایده آل !


۱. به عواطف او احترام بگذارید


بگذارید گریه کند

زنان همیشه قدردان مردهایی هستند که به عواطف و احساسات شان اهمیت می دهند. به خصوص وقتی از چیزی ناراحتند. از همسرتان بپرسید از چه ناراحت است و اگر گریه می کند به او دستمال تعارف کنید. مطمئن باشید ابراز احساسات باعث تقویت رابطه می شود.

۲. اهمیت آنچه می پوشید


با نظر او لباس بپوشید

مدها می آیند و می روند اما توجه یک مرد به طرز پوشش خود باید مداوم باشد. این از همان روزهای اول آشنایی برای یک زن حائز اهمیت است. باید سعی کنید بفهمید همسرتان چه نوع ظاهری را می پسندد. مثلا اگر دوست دارد رنگ شلوار شما روشن باشد به خواسته اش توجه کنید. لباس پوشیدن شما آنطور که همسرتان دوست دارد قدم مهمی در ایجاد علاقه بیشتر در زنان است. مردان باید بدانند که بد نیست گاهی لباس قرمز بپوشند، زیرا روانشناسان می گویند این یکی از اولویت های ناخودآگاه زنان است. آنها معتقدند رنگ قرمز باعث می شود مردها قوی تر و جالب تر به نظر بیایند. اما توجه داشته باشید که این رنگ به مهربان تر نشان دادن شما کمکی نمی کند.

۳. از خودگذشتگی هیچ وقت از مد نمی افتد

یک مرد سنتی باشید

زمانی که پای عواطف به میان می آید خیلی از زنان هنوز شیوه مردان سنتی را ترجیح می دهند، به خصوص در ابتدای زندگی مشترک. آنها به خوبی می توانند از پس کارهایی همچون باز کردن در یا جابه جا کردن صندلی بربیایند ولی وقتی تامل می کنند یعنی از شما انتظار ادای احترام و همکاری دارند و توقع دارند شما این کارها را برای او انجام دهید.

۴. اشتباهات خود را پنهان نکنید


شجاع باشید، اعتراف کنید

می خواهید دل همسرتان را به دست بیاورید؟ زنان عموما به رشد شخصیتی علاقه دارند و مردی را دوست دارند که با ملاحظه و متفکر باشد، به خصوص وقتی می دانند به اشتباهش پی برده. این اشتباه می تواند اعم از بدخلقی یا بی توجهی به آنها به دلیل خستگی از کار باشد. آنها مشتاقند ببینند که شوهرشان سعی در جبران آن دارد. پس شجاع باشید و به اشتباه تان اعتراف کنید.

۵. نقش حلال مشکلات را بازی نکنید


گوش کنید، راه حل ارائه ندهید

وقتی چیزی همسرتان را آزار می دهد او گوش شنوای شما را می خواهد نه نصیحت. مردها فکر می کنند باید همه چیز را حل کنند، زیرا عموما تمایل به حل مسئله دارند. اما برای یک زن گوش سپردن به حرف هایش مانند معجزه ای عمل می کند که به عمیق تر شدن رابطه کمک می کند.

۶. سر تکان دادن کافی نیست


با دقت گوش کنید

خانم ها واقعا دوست دارند بدانند که به حرف هایشان توجه می کنید. کافـــی نیست سر تکان دهید و وقتی مکث می کنند منتظرند عکس العمل شما همراه با توجه کامل باشد. مثلا اگر از کارفرمای خود شکایت می کنند دوست دارند چیزهایی از زبان شما بشنوند از قبیل: متاسفم که روز سختی داشتی یا چه بد، نگران نباش و... یادتان باشد سعی کنید در ارائه راه حل شتاب نکنید.

۷. تقلید می تواند نشانه علاقه باشد


نشانه عشق

همسر شما با تقلید از اعمال و رفتار شما میزان علاقه اش را به شما نشان می دهد. مثلا او ممکن است غذایی را که باب میل شماست سفارش دهد یا لباس به رنگ مورد علاقه تان را بپوشد یا لبخند شما را با لبخند پاسخ دهد. پس به اینگونه رفتارها دقت بیشتری داشته باشید.

۸. به یک بار گفتن اکتفا نکنید


چند بار بگویید، نه یک بار

بد نیست گاهی ویژگی های فردی مثبت او را گوشزد کنید. مثلا از زیبایی اش تعریف کنید و بدون اینکه به شما بگوید تغییرات ظاهری اش را تحسین کنید. تغییراتی از قبیل کاهش وزن، تغییر رنگ مو و از این قبیل هر چند کوچک هم باشد برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. مطمئن باشید تحسین همسرتان او را بیشتر به شما علاقه مند می کند.

۹. از رابطه تان صحبت کنید


فرصتی برای صحبت

وقتی او می خواهد سر صحبت در مورد روابط تان را باز کند لزوما قرار نیست مشکلی را مطرح کند. روانشناسان معتقدند که زنان دوست دارند در مورد همبستگی در زندگی مشترک، خوب یا بد پیش رفتن اوضاع و به طور کلی راجع به زندگی گهگاهی حرف بزنند که این نشانه خوبی است. یک صحبت صادقانه دونفره می تواند یک زوج را به هم نزدیک تر می کند.

۱۰. با او چشم در چشم صحبت کنید


چشم در مقابل چشم

شما به عنوان یک مرد ممکن است ترجیح بدهید در کنار همسرتان نشسته و با او صحبت کنید اما او اغلب ترجیح می دهد با شما رودررو باشد. تماس چشمی در حین مکالمه باعث افزایش علاقه بین شما به عنوان یک زوج خواهد شد.

۱۱. لحظه را از دست ندهید


گاهی شما فرمان را در دست بگیرید

نگذارید او همیشه پیش قدم شده و سرحرف را باز کند. اگر به شما فرصت صحبت کردن می دهد سعی کنید از آن استفاده کرده و بحث را هدایت کنید هرچند موضوع ساده ای باشد. توجه به موضوع بحث و به نتیجه رساندن آن برای او بسیار حائز اهمیت است.

۱۲. حفظ رابطه صمیمی اصلا سخت نیست


چرا شاعر نمی شوید

همسرتان همیشه خواستار محبت و عشق شماست. فرقی نمی کند ۲ ماه از ازدواج تان گذشته باشد یا ۲۰ سال. تقدیم یک شاخه گل، دعوت به یک شام ساده، چند بیت شعر، حتی اگر کلیشه ای به نظر برسد باعث ایجاد صمیمیت بیشتر می شود. به گفته روانشناسان زنان از ابراز علاقه هایی اینچنین ساده لذت برده و قدردان آن خواهند بود و این قدردانی را همیشه ابراز خواهند کرد.

جایگاه ما کجاستــــ ؟؟؟؟

این شیرماده پس از شکار آهو متوجه می شودکه
شکارش بارداربوده، او سراسیمه میشود،
نخست تلاش میکند تا بچه را نجات دهد، و از دریدن شکارش دست برمیدارد.
اما وقتی نمیتواند بچه را نجات دهد
بروی زمین در کنار شکارش دراز میکشد،
عکاس بعدا پی میبرد که شیر سکته کرده است

دنیاشون تمیزتر از دنیای ادمهاست 

نجس ترین چیز

بنظر شما نجس ترین چیز در این دنیای خاکی چیست؟؟؟

گویند روزی پادشاهی این سوال برایش پیش می آید و می خواهد بداند که نجس ترین چیزها در دنیای خاکی چیست؟ برای همین کار، وزیرش را مامور می کند که برود و این نجس ترین نجس ترینها را پیدا کند و در صورتی که آنرا پیدا کند و یا هر کسی که بداند، تمام تخت و تاجش را به او بدهد. وزیر هم عازم سفر می شود و پس از یکسال جستجو و پرس و جو از افراد مختلف به این نتیجه رسید که با توجه به حرفها و صحبتهای مردم باید پاسخ همین مدفوع آدمیزاد اشرف باشد و عازم دیار خود می شود. در نزدیکی های شهر چوپانی را می بیند و به خود می گوید بگذار از او هم سوال کنم شاید جواب تازه ای داشت بعد از صحبت با چوپان او به وزیر می گوید من جواب را می دانم اما یک شرط دارد و وزیر نشنیده شرط را می پذیرد. چوپان هم می گوید تو باید مدفوع خودت را بخوری وزیر آنچنان عصبانی می شود که می خواهد چوپان را بکشد ولی چوپان به او می گوید تو می توانی من را بکشی اما مطمئن باش پاسخی که پیدا کرده ای غلط است، تو اینکار را بکن اگر جواب قانع کننده ای نشنیدی من را بکش.

خلاصه وزیر به خاطر رسیدن به تاج و تخت هم که شده قبول می کند و آن کار را (اسمشو نبر را) انجام می دهد سپس چوپان به او می گوید کثیف ترین و نجس ترین چیزها طمع است که تو به خاطرش حاضر شدی آنچه را فکر می کردی نجس ترین است بخوری

افتخار کن به ایرانی بودنت

پبامبر اعظم(ص):
روزی مردانی از سرزمین پارس به دور ترین نقطه ی علم خواهند رسید
ناپلئون بناپارت:

اگر نیمی از لشگریانم ایرانی بودند
تمام دنیا را فتح میکردم...
آدولف هیتلر:
اگر مهندسان اسلحه ساز من ایرانی بودند
صد سال قبل از تولدم نازی دارای بمب اتمی میشد
بن لادن:
اگر دنبال مردانی هستی که تا پای خونشان از عهدشان دفاع کنند
در سرزمین پارس به کاوش بپرداز
اسکندر :
اگر روزی دیدی که فردی بخاطر کشورش حاضر شده تمام فرزندانش را قربانی کند...
بدان که آن مرد اهل امپراطوری پارس است

به افتخار همه ایرانیا ♥