آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

۲۰ راز برای موفقیت در زندگی

1. ـ در خانه محیط عاطفی مناسب ایجاد کنید 

برای ایجاد آرامش در خانه به هر بحرانی و پیشامدی عکس العمل نشان ندهید و از منابع استرس و اختلاف بپرهیزید .
۲ـ فقط یک همسر خوشحال ، یاری بخش است .
همسر شما شریک زندگی شما است . مطلوب تر است که همیشه از همسرتان قدرشناسی کنید ابتدا فقط با بیان یک کلمه متشکرم آغاز کنید، متشکرم ! بعد صادقانه آن را ادامه دهید بعد از مدتی متوجه می شوید که شما نیز مانند همه زوج های موفق احساس خرسندی و خوشحالی می کنید و در همه کارها یاری دهندهٔ هم هستید .
۳ـ به دلیل عصبانی شدن ، خود را سرزنش نکنید .
اهمیتی ندارد که شما چه کسی هستید و چقدر محکم و استوار می باشید ولی گاهی پیش می آید که براحتی استحکام و استواری خود را از دست بدهید . شما ممکن است عصبانی شده و یا صدای خود را بلند کنید . و یا به چیزی مشت زده و یا شی را پرتاب کنید !!

اما جز در مواردیکه نتیجه خشم شما آسیب رساندن به خود و یا شخص دیگر است از خشم و غضب خود درگذرید و بپذیرید که صرفاً یک انسان هستید و به روال عادی به زندگی خود ادامه داده و با خود عهد کنید که کمتر عصبانی شوید . همچنین وقتی افراد خانواده نیز عصبانی شدند سریع آنها را ببخشید .
۴ـ به عهد خود وفا کنید
مطمئناً هیچ فردی کامل نیست . گاهی به دلایل مختلف در انجام وعده های کوتاهی نموده اید یا وعده خود را فراموش کرده اید یا کاری فوری پیش آمده که مانع از انجام آن شده است و ما با آوردن دلایل ظاهراً منطقی مانند اینکه : سعی کردم ولی خیلی مشغول بودم و جملاتی شبیه به آن و سعی در منطقی جلوه دادن کارمان می کنیم . ولی برای شخص مقابل این جملات تسلی بخش نیست و به نظر اکثر مردم یک قول یا یک وعده تحقق نیافته دلیل بر بی اساس بودن سایر تعهدات می باشد . بیاد داشته باشیم اگر می خواهیم کاری را انجام دهید به کسی قول ندهید مگر آنکه کاملا مطمئن باشید که می توانید آن را حتماً عملی سازید . ما با تحقق و عده های خود باعث می شویم که مردم برای شما و صحبت های شما ارزش قائل شوند در نتیجه زندگی شما در محیط خانوادگی بسیار زیباتر می شود .
۵ـ سختی ها را آسان بگیرید .
یکی از روش های مؤثر در مقابله با مشکلات و سختی ها ، عقب نشینی از موقعیت موجود و نگریستن به موضوع به طریقی فکاهی و طنز آمیز می باشد . البته منظور این نیست که برای حل مشکلات هیچ تلاشی و کوششی نکنید بلکه باید در ضمن تلاش بیاد داشته باشیم که کنترل همه امور به دست ما نیست و از توان ما خارج است . پس مزاح مشکلات شما را حل نمی کند بلکه صرفاً دید و احساس بهتری به شما می دهد و به شما یادآوری می کند که بدون کاستن از اهمیت کارها و مسئولیت های خود ، آنها را خیلی جدی نگیرید !!
۶ـ هیچ فرصتی را برای بیان دوستت دارم از دست ندهید
نمی توان تصور کرد که بیان چیزی به اندازه گفتن دوستت دارم آسان باشد . ولی اکثر والدین یا همسران بندرت پیش آمده که به یکدیگر بگویند دوستت دارم .
بیان عبارت دوستت دارم به اطرافیان حس خوبی می دهد و در واقع ما به آنها یادآوری می کنیم که تنها نبود و به آنها اهمیت می دهید و اعتماد به نفس را در آنان افزایش می دهید و به خود شما نیز حس خوبی می دهد . بیان خالصانه دوستت دارم به فرزند و همسر باعث می شود بسیاری از اشتباهات را در نظر افراد مورد علاقه شما بزداید .

اوقات مناسب بسیاری برای چنین بیان عشقی وجود دارد : 
ـ هنگام ورود به منزل . 
ـ درست قبل از ترک منزل 
ـ پیش از خواب 
ـ بعنوان اولین کلمه هنگام صبح 
پس این عادت را در خانواده خود پرورش دهید !! و نتیجه آن را ببینند . اگر شک دارید امتحان کنید .
۷ـ هم صحبت خوبی انتخاب کنید . 
اکثر ما تحت تاثیرات مثبت یا منفی کسانی هستیم که وقت بیشتری را با آنان می گذاریم . کودکان تحت تاثیر والدین خود هستند و همسران و خواهران و برادران تحت تاثیر یکدیگر هستند و ما تحت تاثیر همکاران ، دوستان و همسایگان خود قرار داریم . بنابراین بی اندازه اهمیت داردکه با تعقل و تفکر درست ، کسانی را که می خواهید وقت خود را با‌ آنها بگذرانید انتخاب نمایید .
۸ـ خود را دست کم نگیرید . 
درصد بالایی از ما این عادت منفی داریم که خود را دست کم گرفته و وضع خود را بیش از اندازه و وخیم می دانیم . به عنوان مثال تصور می کنیم که یا خیلی چاق هستیم یا خیلی بلند قد هستیم و یا کوتاه قد هستیم و یا هیچ کاری را به خوبی نمی توان انجام دهم و ... 
اشکال کار این است که ما اهمیتی به جنبه های خارق العاده و صافت مثبت خود نمی دهیم . دست کم گرفتن سهم بسزایی در کاهش اعتماد به نفس و افزایش احساسات منفی ایفا می کند . دست کم گرفتن خود بجای آنکه کاستی شما را رفع کند بر عکس باعث تقویت آنها می شود . کسانی که معمولاً خود را دست کم می گیرند افرادی شاکی به نظر می رسند که ارزشی برای زندگی خود قائل نیستند و به علاوه الگوی بدی برای فرزندان ، خانواده و دوستان خود به حساب می آیند . مسلما هر کسی جنبه هایی دارد که می تواند آن را اصلاح کند . آگاه باشید که برای اصلاح هر موردی ، بدترین کار انتقاد و سرزنش خود است . 
بهترین کار آن است که بدانیم قابلیت بالائی برای پیشرفت در من است و تصمیم بگیریم و با خود عهد بندیم که صبر و شکیبایی خود را افزایش دهیم و همچنین خود را در مقابل دیگران و حتی در خلوت خود دست کم نگیریم . ما باید بدانیم که هیچ کس کامل نیست اما دست کم گرفتن درمان این واقعیت نیست پس خود را دست کم نگیریم !!
۹ـ خانه خود را انباشته از شواهد عشق و محبت کنید . 
در زندگی اتفاقات پریشان کننده فراوانی روی می دهد و در کنار آن مسائلی وجود دارد که انسان را بیاد مشکلاتی می اندازند که با آن دست به گریبان است . شواهد عشق ممکن است شامل هر چیزی زیبا و هنری باشد که شما را به یاد عشق ، مهربانی ، آرامش و شفقت بیندازد . کار هنری کودکان ، شاخه های گل ، شعری زیبا و فلسفی قرار گرفته بر دیوار ، کتاب های روح بخش و پر محبت روی میز یا عکس هایی از افراد دوست داشتنی هر کدام می تواند احساس خوبی به فرد بدهد . 
شخصی می گفت که من موارد تایید کننده و مثبت حاوی عشق را خوشنویسی می کنم و به دیوار اطاقم می چسبانم پس شما نیز می توانید از امروز خانه خود را از شواهد عشق و محبت لبریزتر نمایید و هر وقت وارد اتاق می شوید خوشحال شوید .
۱۰ـ اجازه ندهید کمبودهای مالی شما را شکست دهند . 
با کمبودهای مالی که یک واقعیت زندگی است چه باید کرد ؟ 
در جواب باید گفت طریق نگرش به این مطلب تا حد زیادی کیفیت زندگی ما را در منزل تحت تأثیر قرار می دهد . گاهی فرد بجای آنکه بیرون برود و با مبلغی ناچیز زمان خوشی را سپری کند وقت خود را صرف گله و شکایت از کمبودهای مالی می نماید ما ، در رویاهای خود به آرزوهای بزرگتر که حتی ممکن است احتمال دسترسی به آن خیلی کم باشد می اندیشیم ولی کارهای کوچکتری که به همان اندازه لذت بخش است و در توان ما می باشد فکر نمی کنیم . 
افرادی هستند که از امکانات محدود توانسته اند حداکثر استفاده را ببرند و حتی از سفرهای یکروزه لذت بسیاری ببرند بدون اینکه از تنگدستی گله کنند . پس ما اگر بجای آنکه راجع به آنچه داریم و قادریم انجام دهیم ، به آنچه نداریم یا قادر نیستیم انجام دهیم فکر کنیم در واقع بین آنچه داریم و آنچه می خواهیم شکافی ایجاد می کنیم و این شکاف علت اساسی استرس است که می توانیم آنرا بطریقی محو کنیم . البته منظور این نیست که برای آن بیشتر تلاش نکنیم بلکه باید از آنچه اکنون داریم تا آنجا که می توانیم لذت ببریم و اگر این کار را انجام دهیم در زندگی به خوشی دست پیدا می کنیم که ما را متعجب می کند .
۱۱ـ با اوقات تلخی نخوابید . 
با اعمال این سیاست کلی که هیچ کسی عصبانی و دلخور به رختخواب نرود ، در می یابیم که عشق و بخشش هیچ گاه از ما دور نیست و به یاد خواهیم داشت که افراد یک خانواده هستیم و علیرغم تمام مشکلات و عدم توافق ها باز هم به یکدیگر عشق می ورزیم و به یکدیگر احتیاج داریم و برای هم ارزشی بسیار قائل هستیم . این طرز تفکر که با عصبانیت و دلخوری به رختخواب رفتن هیچ خوب نیست یک روش تنظیم مجدد درونی است که خانواده را از دسترس دشمنی و تنفر به یکدیگر حفظ می کند . پس بیایید امتحان کنیم و هر شب بدون عصبانیت بخوابید و هر روز با عشقی در قلب خود و با این نگرش که امروز روز جدیدی است از خواب بیدار شوید . مطمئناً انجام آن کار آسانی نیست ولی نتیجه بسیار عالی دارد .
۱۲ـ غیبت نکنید . 
انجام این عادت زشت یعنی غیبت کردن مانند زدن فردی است که به زمین افتاده است زیرا شخصی که غیبت او را می کنید نمی تواند از خود دفاع کند . 
البته محو کردن این عادت آسان است کافی است که به زشتی این عادت پی ببرند ممکن است خیلی دیر متوجه زشتی این عمل شوید ولی به هر حال سخت نگیرید !! 
شکر خدا را کنید که به هر حال متوجه این عادت زشت شده اید و حالا می خواهید آن را محو کنید . کافی است که خود را درست در زمان غیبت کردن غافلگیر نمایید و به خود بگویید : 
دوباره دارم پشت سر دیگری غیبت می کنم ! بعد به آرامی حرف خود را عوض کنید . 
همچنین وقتی اطرافیان شما درباره دیگران صحبت می کنند شما می توانید از درگیر شدن در آن پرهیز کنید و سعی کنید موضوع صحبت را با سکوت ، بیان مطلبی بهتر ، دفاع از شخص مورد انتقاد ، تغییر موضوع بحث را تغییر دهید . فواید کاستن از میزان غیبت مهیج است ! واحساس خوبی به شما دست می دهد ! پس بهتر است شما نیز امتحان کنید .
۱۳- ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه می خواهید . 
ما می توانیم در زندگی مان هر چیز را که آرزو می کنیم داشته باشیم به شرط اینکه خیال شما شفاف و آشکار باشد . زیرا مشکل اینجاست که ما یک تصور روشن و اهداف به تعداد کافی نداریم و زمانی را برای مشخص کردن تصمیم ها و آرزوها نمی گذاریم .
۱۴ـ یک جدول زمانی برای دستیابی به اهدافتان تنظیم نمائید . 
شما مجبورید برای به انجام رسانیدن اهدافتان در یک چارچوب زمانی مطمئن ، دست به یک تلاش فکری بزنید . بدون داشتن یک چارچوب زمانی ، شما هدفی ندارید بلکه فقط آرزو خواهید داشت و آرزوها فقط سبب نا امیدی می شوند پس شما می توانید با یک جدول زمان بندی به آرزو و اهدافشان خواهید رسید .
۱۵ـ اجازه ندهید انجام فعالیت ها به تعویق بیفتد . 
شما همیشه می توانید برای تاخیر ما بهانه ای بیاورید . اجازه ندهید این اتفاق بیفتد . کلید شروع کار ، در حرکت امروز است . تعللی نکنید . خودتان را به حرکت بیندازید .
۱۶ـ هر روز در حرکت باشید . 
از انجام روزانه بعضی از اموری که شما را به اهدافشان نزدیک می کند غفلت نورزید . دائماً از خودتان بپرسید : این فعالیتی را که دارم انجام می دهم مرا به اهدافم نزدیکتر می کند یا مرا از آنها دور می سازد . وقتی شما به جلو حرکت می کنید ، اهدافشان نیز ، در حرکت خواهند بود . پس درنگ جایز نیست شروع کنید و سختی هایی را که در این راه به شی وارد می شود تحمل کنید .
۱۷ـ قدرشناسی خود را بروز دهید !!! 
یکی از دلایل رنجش ازدواج ها و بیشتر روابط خانوادگی احساس فقدان قدرشناسی است ! متاسفانه بسیاری از ما به این دلیل که هر روز با اعضای خانواده خود در ارتباط مستقیم هستیم فراموش کرده ایم قدر شناسی خود را به یکدیگر نشان دهیم . 
نوجوانانی که احساس می کنند ارزشمند هستند و بیشتر مورد قدردانی قرار گرفته و در نتیجه بیشتر در دسترس بوده اند و آنها می آموزند که قدر خود را بدانند . همسرانی که از آنها تشکر شده است ، شوهران خود را دوست دارند و آنها را تحسین می کند و بر عکس . همین امر در مورد خواهر و برادر هم زمانی که در یک خانه هستند و هم زمانی که بزرگ شده و مستقل می شوند صادق است .
۱۸ـپر محبت صحبت کنید 
عاداتی مانند غیبت کردن ، با لحن تند و کنایه دار صحبت کردن ، دشنام و سخنان زشت به زبان آوردن ، سخنان منفی در مورد زندگی ، حرف زشت و غیر محترمانه زیر لب زمزمه کردن و سایر انواع سخن های منفی از عاداتی به شمار می روند که در ظاهر بی ضرر بوده ولی در واقع پیامدی دراز مدتی را به دنبال دارند . 
آیا تا بحال احساس خود را هنگام صحبت تند و منفی ارزیابی کرده اید ؟ حتماً موافق هستید که احساس خوبی را در برندارد . بیان کلمات تند معمولاً احساس استرس و خشونت رادر پی دارد و باعث می شود یک نوع بیماری ناخوشایند در قلب شما خانه کند . همچنین تند صحبت کردن باعث می شود که آسایش روزمان را بر هم بزند و در نتیجه ناخواسته احساسات منفی و درکنار آن احساس بدگمانی را تجربه می کنیم . اما بر عکس آن هم صادق است وقتی بیشتر کلمات ما از مهربانی و عشق سرچشمه بگیرند احساس آرامش و کمال را تجربه کرده و باعث خلق دنیایی پر از مهر و محبت می شویم .
۱۹ـ اشتباهات را تکرار نکنید . 
با قدری تفکر ، متوجه می شویم اشتباهات ما واقعاً آنچنان بزرگ نیستند . در حقیقت اشتباهات برای یادگیری و رشد ما لازم است ولی مشکل وقتی پیش می آید که ما نخواهیم اشتباهات خود را پذیرا باشیم و دوباره اشتباهات تکرار شوند . اقرار به اشتباهات و تصمیم برای تغییر آنها احساس رهایی خواهید کرد و به این ترتیب هیچ وقت مجدداً آنرا تکرار نخواهید کرد .
۲۰ـ جلسات خانوادگی داشته باشید . 
هدف از جلسات خانوادگی فراهم آوردن محیطی دوستانه و غیر تدافعی برای دو نفر یا تعداد بیشتری از افراد خانواده است که یکدیگر را دوست دارند که بتوانند آزادانه مسائل خود را مطرح کنند . جلسات خانوادگی در یادآوری وجود عشقی مشترک بین شما مؤثری می باشد . جلسات خانوادگی زندگی شما را کامل می کند و شما را بعنوان یک خانواده به هم نزدیک می سازد شما نیز این جلسات را تشکیل دهید و 
نتایج آن را ببیند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد