آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

افسردگی زمستانی

دور و بر ما آدم های متفاوتی دیده می شوند. برخی چنان حساسند که حتی با کوچک ترین مسئله جزیی که شاید برای دیگران جالب و شادی آور باشد، دچار افسردگی می شوند، همان موریانه ای که هر لحظه امکان دارد آدم را تا ته بجود.

آمدن زمستان یکی از همین مسائل پیش پاافتاده است که می تواند به بروز واقعه ای بس ناگوار منجر شود. با آمدن فصل زمستان و کوتاه شدن روشنایی خورشید بسیاری افراد به افسردگی مبتلا می شوند.این نوع افسردگی که «افسردگی فصلی» نامیده می شود اغلب در پاییز و زمستان اتفاق می افتد و بیش از همه افراد جوانان و زنان را گرفتار می کند. افسردگی فصلی تحت تاثیر ملاتونین بروز می کند. ملاتونین هورمونی است که توسط غده پینه آل در مغز ساخته و ترشح می شود و نقش مهمی در تنظیم ساعت بیولوژیک بدن ایفا می کند.
ساعت بیولوژیک بدن انجام فعالیت هایی نظیر تولید پروتئین، رشد مو، میزان اشتها، تنظیم درجه حرارت بدن و خواب و بیداری را بر عهده دارد که همه تحت تاثیر هورمون ملاتونین دچار تغییرات می شوند.ملاتونین در فصل سرما و به دلیل تاریکی زیاد، بیش از فصول دیگر سال ترشح می شود و از آنجا که هر چه ترشح ملاتونین بیشتر باشد بروز اختلالات خلق و خو نیز بیشتر است، افراد زیادی در زمستان دچار افسردگی می شوند.جوان هایی که ناخودآگاه به افسردگی مبتلا می شوند، ابتدا آن را مشکلی جدی تلقی نمی کنند در حالی که این بیماری اگر به طور صحیح درمان نشود، عوارض شدیدتری را به همراه می آورد. احساس پوچی، یاس و ناامیدی، اضطراب، تباهی، نفرت، اختلال در خواب، از دست دادن اشتها، عدم تمایل به انجام کارهای روزانه و از دست دادن احساس شادمانی و نشاط علائمی است که فرد مبتلا را درگیر می سازد. گرچه این حالت ها به دلیل تغییرات بیولوژیک بدن طبیعی است ولی اگر روز به روز شدیدتر شود و فرد به تنهایی و انزوا کشیده شود، باید هر چه سریع تر دست به کار شده و فرد را از بحران موجود نجات داد.در صورتی که علائم ظاهری این افسردگی در شما دیده می شود، تلاش کنید تا دیر نشده و به ماه های آخر زمستان نرسیدیم افسردگی را از خود دور کنید. دارودرمانی و روان درمانی دو راه متفاوت برای رفع افسردگی به شمار می روند. اولی چندان توصیه نمی شود زیرا مصرف بیش از حد داروهای ضدافسردگی علاوه بر اینکه سیکل معکوس ایجاد می کند باعث بروز عوارض جانبی بسیاری خواهد شد.روان درمانی بیش از دیگر راه ها مورد توجه متخصصان علوم روانپزشکی است.
توصیه انجمن روانپزشکی دانشگاه میلان برای جلوگیری از پیشرفت افسردگی فصلی در روزهای اولیه زمستان به شرح زیر است:
۱) صبح ها زودتر از خواب بلند شوید و به پیاده روی بروید. انجام فعالیت های ورزشی به ویژه پیاده روی در هوای آزاد و روشنایی روز سهم بسزایی در کاهش افسردگی دارد.
۲) خود را در اتاق تاریک و بسته حبس نکنید. هر چه بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید، زودتر از علائم افسردگی فصلی خلاص می شوید.
۳) از گرفتن رژیم های کاهش وزن که بدون قواعد علمی است خودداری کنید. برای رهایی از اختلالات خلق و خوی تا می توانید از سبزی و میوه استفاده کنید و به میزان ویتامین گروه
B که در گوشت قرمز، جگر، تخم مرغ، غلات، دانه های خوراکی و ماهی یافت می شود، در رژیم غذایی تان بیفزایید.
۴) مصرف قهوه و شکر را در روز کاهش دهید. شکر از تاثیر ویتامین گروه
B در بدن می کاهد و علائم افسردگی را شدت می بخشد.
۵) کمبود آهن، امگا ،۳ اسیدفولیک نیز تاثیر مستقیمی با بروز علائم افسردگی دارد، پس هر چه بیشتر از گذشته به رژیم غذایی تان اهمیت دهید.
۶) از پیله تنهایی که در درون تان کشیده اید، خارج شوید و با دوستان خود صحبت کنید. برای تغییر حالت عمومی تان، بیشتر از روزهای گذشته در اجتماع بچرخید و با دوستان و همفکران خود تبادل نظر کنید.اگر هم با تمام توصیه های فوق تغییری در درون تان مشاهده نشد تا دیرتر شده به روانپزشک مراجعه کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد