ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
دانشگاه بروم یا نه؟ دانشگاه برود یا نه؟ شغلم را تغییر بدهم یا نه؟ ازدواج بکند یا نه؟ بیشتر سؤالهایی که مردم را به فکر استخاره کردن، میاندازد معمولا حول و حوش مسایل گریبانگیر انسان در جوانیاست. اموری که به گفته مهرداد عربستانی، انسان شناس دینی، بشر در زندگی روزمره کمتر به پاسخ مناسبی برای آنها دست مییابد. سؤالات بیپایانی که زندگی شهری پیش روی خانوادهها قرار داده، گاه از قدرت تصمیمگیری آنها فراتر است. برای همین است که ممکن است فردی محض احتیاط دو نفر را برای استخاره گرفتن انتخاب کند تا در موقع لزوم به آنها مراجعه کند. مثلا آقای روحانی در کاشان است ودیگری یک روحانی در تهران است. مراجعه مردم به مراجع برای استخاره حتی در کارهای خیری چون ازدواج و تحصیل روندی اداری به این امر داده است. هم اکنون در دفتر برخی از مراجع تقلید کسانی بهتلفنهای مردم پاسخ میدهند. نیت آنها را میپرسند و شمارهای به آنها میدهند تا بعد ازظهر با تماستلفنی از نتیجه استخاره مطلع شوند. حجت الاسلام والمسلمین سعید بندعلی از محققان مرکز تحقیقاتی«اسراء» وابسته به بیت آیت ا... جوادی آملی ضمن بیان این نکته بر عقلانی بودن نیت استخاره تأکید میکند و میگوید: «در مواردی که مخالف شرع و عقل است، استخاره جایز نیست.»
استخاره در فرهنگ اسلامی به دو قسم است: اول در زمانی که فردی در انجام کاری «متحیر» است ودوم زمانی که فردی در آغاز انجام کاری از خداوند طلب خیر میکند. نوع اول همان است که هم اکنونبین مردم مرسوم است. فردی نمیتواند برای انجام کاری تصمیم بگیرد، برای همین با مراجعه به کلامخدا از خداوند یاری میطلبد.