آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

اوصاف همسر شایسته در آیه 5 سوره تحریم

در آیه ی 5 سوره ی تحریم خداوند چند صفت برای همسر شایسته ذکر می نماید که می تواند الگویی برای همه ی مسلمانان به هنگام انتخاب همسر باشد .

بعد از جریان توطئه ای که دو تن از زنان پیامبر "حفصه " و "عایشه " برعلیه پیامبر انجام می دهند ( رجوع کنید به  تفسیر آیه ی 1 سوره ی تحریم ) در آیه ی 5 تحریم خداوند روی سخن را به تمام زنان پیامبر کرده ، با لحنی که خالی از تهدید نیست می فرماید :


(عسی ربه ان طلقکن ان یبدله ازواجا خیرا منکن مسلمات مومنات قانتات تائبات عابدات سائحات ثیبات و ابکارا )


"هر گاه او شما را طلاق دهد امید می رود که پروردگار به جای شما همسرانی بهتر برای او قرار دهد همسرانی مسلمان ،مومن ، متواضع ، توبه کار ، عبادت کننده و مطیع فرمان خدا ، زنانی غیر باکره و باکره "


نخست " اسلام " و سپس "ایمان" یعنی اعتقادی که در اعماق قلب انسان نفوذ کند .


همان طور که می دانید اسلام در رتبه ی پایین تری نسبت به ایمان قرار دارد و مومن کسی است که علاوه بر اسلام به آنچه که اسلام آورده است ایمان (قلبی و عملی ) دارد .  پس در درجه ی اول هم اسلام داشته باشد هم ایمان و سایر موارد بعد از این دو ملاک اصلی قرار می گیرد .


 سپس حالت "قنوت" یعنی تواضع و اطاعت از همسر است و بعد از آن " توبه " یعنی اگر کار خلافی از او سر زند در اشتباه خود اصرار نورزد ، و از در عذر خواهی درآید و بعد از آن " عبادت " خداوند ، عبادتی که روح و جان او را بسازد ، و پاک و پاکیزه کند ، و سپس " اطاعت فرمان خدا " و پرهیز از هرگونه گناه .


مسلما کسی که اهل عبادت و نماز و...است و ظاهری موجه دارد شرایط لازم را می تواند داشته باشد اما ملاک قرار دادن ظاهر مذهبی یا نماز خواندن و موارد مشابه کافی نیست بلکه بعد از در نظر گرفتن آن باید به سایر شرایط و ملاک ها رجوع کرد چرا که افرادی نیز هستند که به ظاهر مسلمانند و مومن اما بعلت عدم رسوخ دین در باطن آنها می بینیم که در عمل و تطبیق ملاک ها به تناقض می رسیم و در نتیجه پی می بریم که شخص شاید تنها مسلمان است نه مومن !


"سائحات " را بسیاری از مفسرین به معنی روزه دار تفسیر کرده اند ولی راغب در مفردات می گوید روزه بر دو گونه است : روزه ی حقیقی که به معنی ترک غذا و آمیزش است و روزه ی حکمی که به معنی نگهداری اعضای بدن از گناهان است و منظور از روزه اینجا معنی دوم است و البته سائح را به معنی کسی که در راه اطاعت خدا سیر می کند نیز تفسیر کرده اند .


این نیز قابل توجه است که قرآن روی باکره و غیر باکره بودن زن تکیه نکرده و برای آن اهمیتی قائل نشده زیرا در مقابل اوصاف معنوی ذکر شده این مساله اهمیت چندانی ندارد .


(البته لازم به ذکر است که در این مورد احادیثی نیز آمده است و برای یک جوان در مرحله ی انتخاب همسر و باکره بودن او توضیحاتی داده شده است که به آرشیو مطالب وبلاگ در این مورد رجوع فرمایید.)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد