آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

سفارش های مادری به دختر تازه عروسش

عوف بن محلم شیبانی دختر خود ام ایاس را به همسری عمرو بن حجر کندی در آورد . مادر تازه عروس دختر خود را چنین نصیحت کرد :


دخترم ، تو از خانه ای که به آن مانوس بودی خارج شدی و به خانه ای که با آن آشنا نیستی داخل شدی و با مردی ناشناس روبرو گشتی . اینک تو برای او کنیز باش تا او هم برایت غلامی باشد . ده چیز از من یاد گیر که برایت بهترین جهیزیه باشد :


1و2 – به قناعت خشنود باش و شنوا و فرمانبردار باش .


3و4 – دیدگان و بینی او را ملاحظه کن . زیرا دیده اش تو را به بدی نبیند و بینی اش بوی ناخوشی از تو نشنود .


5و 6 – درباره ی خواب و خوراکش مراقب باش ، زیرا گرسنگی ناراحتش و کم خوابی به خشمش می آورد .


7 و 8 – ثروتش را حفظ و فرزندانش را نگهداری کن .


9 و 10 – از گفته اش سرپیچی مکن که سینه اش تنگی خواهد کرد و رازش را هم حفظ کن ، که از مکرش ایمن نخواهی بود ، بر حذر باش که هنگام غمش مسرور و هنگام شادیش غمناک باشی . دختر نصیحت مادر را عمل کرد و خوشبخت شد .


 


 


 


ازدواج الهی


در حالات مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء که کتب رجالی از او به عنوان شیخ کبیر نقل شده است : که روزی بر عرشه ی منبر بعد از ندریس فرمود : من دختری دارم که موقع ازدواج اوست . اگر فرد با ایمان و متخلقی پیدا شود دخترم را به او می دهم . یکی از شاگردان فاضل حاضر در مجلس برخاست و نشست و به این وسیله خواستگاری خود را اظهار کرد . شیخ جعفر فرمودند : به منزل ما بیا ، شاگرد به منزل استاد رفت . استاد او را می شناخت که اهل تقوی و دیانت است . اما از نظر دنیا چیزی ندارد .


شیخ جعفر به دخترش فرمود : شوهری برایت انتخاب کردم که از دنیا چیزی ندارد اما علم و دین و تقوی دارد . آیا حاضری با او ازدواج کنی ؟


دختر خطاب به پدر عرض کرد : اختیار من با شماست . صیغه ی عقد را جاری کردند و یکی از اطاقهای منزلش را حجله کردند و عروس و داماد به حجله گاه رفتند . قبل اذان صبح ، شیخ جعفر کاشف الغطاء رضوان الله علیه برخاست و آب گرم آماده کرد و عروس و داماد را برای غسل کردن بیدار کرد که نماز شبشان و مناجات سحرشان از دستشان نرود .


از این ازدواج الهی فرزندانی به دنیا آمدند که همه از علمای ربانی و مجتهدین برجسته شدند .


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد