آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

نکات ریز همسر داری

انسان همیشه نیازمند و تشنه ی محبت است


 


انسان هر قدر هم که بزرگ باشد چه از نظر سن و ثروت ، مقام و جایگاه اجتماعی ، باز از تنهایی گریزان است . احتیاج به دوست صمیمی و مونسی یک رنگ دارد که علاقه ی خود را برای کسی که دوستش دارد صرف کند . به ظرط آنکه طرف مقابل هم واقعاً او را دوست داشته باشد .


زوجین باشد سعی کنند این نیاز را برطرف کنند یعنی از نظر دوستی نیز یکدیگر را تامین کنند .


در فضای محبت معادلات و معیارها به طور کلی دگرگون می شود و انسان به جهت ساختمان روحی خود مثل یک ماهی است که در رودخانه ی محبت نشاط می یابد و رشد می کند . سختیها و تلخیها ، دردها و بیماریها ، مرض ها ، در اینجا جلوه ی دیگری دارند : گویی محبت اکسیری است که اگر به سخت ترین مشکلات زده شود آن را راحت و زیبا می کند .


انسان تشنه ی محبت است . اگر آب زلال محبتی از جام محبی نوشید با تمام وجود به او علاقه مند می شود و چون تشنه است ، اگر آب شیرین و زلال ننوشید به آب شور بسنده می کند .


برای همسرتان آب شیرین و گوارایی باشید از محبت ، و غذای لذیذ و خوشمزه ای از محبت تدارک ببینید تا مشتاقانه به سوی خانه آید . نه آب شور و غذای بد طعمی باشید که به ناچار وقتی گرسنه و تشنه است به قدر رفع نیازش استفاده کند .


بعضی زن و شوهرها به قدری با یکدیگر صمیمی بودند که در پایان عمر اگر یکی از آن دو زودتر جان می داد بلافاصله دیگری هم از دنیا می رفت .


 


محبت آتشی بر جانم افروخت             که تا صبح قیامت بایدم سوخت


چو بیرون آری از آبش بمیرد             محبت را ز ماهی باید آموخت


 


 


شناخت روحیات همسر


 


اولین گام برای ایجاد شناخت یکدیگر و روحیات طرفین است . برای شناخت یکدیگر باید از عقل و هوش و درایت خویش استفاده کرد ، چون هر انسانی در شرایط خاص خود به سر می برد . چه زن و چه مرد ، روحیات او در اثر خانواده و اجتماع و مدرسه و ... به اشکال مختلف شکل گرفته است .


این همسر عاقل و بصیر است که باید در رهگذر زندگی همسر خود را درک کند مثلا یک بانوی با ذکاوت سعی نمی کند غذایی درست کند که خودش دوست دارد و همسرش از آن متنفر است ، همین روش راباید در تمامی مسایل زندگی پیاده کند و این احتیاج به شناخت همه جانبه از همسر دارد . باید با تدبیر عقل خویش درک کند که همسر از چه چیزی خوشحال می شود و یا ناراحت می شود ؟ نسبت به چه کسانی و یا چه کارهایی علاقه مند است ؟ چه وقت خسته است ؟ چه وقت باید با او صحبت کرد و چه صحبتی کرد ؟ نیازهای خانواده رادر چه شرایطی باید با او بیان کرد ، چه زمانی باید از او گله کرد ؟ و چگونه باید از او گله کرد ؟ به عنوان مثال یک نمونه را ذکر می کنیم .


هرگاه خواستید از همسرتان چیزی را درخواست کنید نباید فقط دنبال رسیدن به مقصود خود باشید ، این کار شما مناسب محیط خانواده نیست ، مثلاً اگر برای خودتان یا فرزندانتان نیاز به تهیه ی لباس دارید ، شوهر شما وارد منزل مس شود ، بدون در نظر گرفتن موقعیت ، شروع می کنید به درخواست کردن ، و چه بسا که با عکس العمل تند او ، گرچه نابجاست ، روبرو می شوید و ممکن است کدورت ایجاد شده سبب پاره شدن رشته ی محبت خانواده شود . یک بانوی عاقل می داند که هنگامی که شوهرش خسته به منزل می آید وقت درخواست کردن از او نیست ، باید به شوهر رسیدگی کند ، از او پذیرایی کند تا خستگی روزمره ی او تمام شود . سپس در فرصت مناسب بگوید . اگر برایتان مقدور است نیاز به لباس داریم ، اگر برخورد منطقی باشد شوهر برایش مقدور هم نباشد به هر شکلی آن را تهیه می کند .


 


اشتباه همسر


 


برخی از همسران فکر می کنند اگر خواسته ی خویش را با تحمیل و سر سختی به دست آورند زیرک و موفق هستند و بسیار در اشتباهند . شخصی برای خرید قند به مغازه ای رفته بود ، صاحب مغازه که سنگ ترازوی او از گل پخته بود ، مقداری در ترازو گذاشت و رفت که قند را بیاورد .


خریدار که به خوردن گل (gel) عادت داشت ، فرصت را غنیمت شمرد و از گل ترازو می خورد . صاحب مغازه هم متوجه نشد و با آن گلها قند را کشید و تحویل خریدار داد . خریدار نادان خوشحال از این که زرنگی کرده و صاحب مغازه را فریب داده و از گل او خورده است از مغازه بیرون آمد و غافل از اینکه کم شدن گل موجب کم شدن قند او شده است و به خود ضرر زده است .


همسری که خوشحال است از اینکه با سختی و ناراحتی به خواسته ی خود رسیده است ، با به دست آوردن آن خواسته سنگ زیرین زیندگی که همان محبت و علاقه است ، به یک خواسته خویش فروخته است . محبتی که از قند شیرین تر است فروخته و گل آلوده ای را که با ناراحتی به دست آورده است خریده است 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد