آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

موفقیت در امتحان

یکی از مسائل اساسی در زمینه‌ی موفقیت در امتحان‌ها، به موضوع روش امتحان دادن مربوط می‌شود. بعضی از دانش‌آموزان در این زمینه مهارت بیشتری دارند. بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان بر این باورند که در امتحان‌های تستی، اولین انتخاب، بهترین انتحاب است. در صورتی‌که تحقیق‌ها نشان می‌دهد که این عقیده و باور صحیح نمی‌باشد. 

در زیر به برخی از مسائل که با استفاده از تحقیق‌های روان‌شناسی به‌دست آمده‌اند و در چگونگی گذراندن امتحان‌ها مؤثر هستند، پرداخته می‌شود:
۱. زمان امتحان دادن را طوری تقسیم‌بندی کنید که طی دو سوم از مدتی که در اختیار دارید، به پاسخ دادن به سئوال‌ها اختصاص یابد و یک سوم آن به مرور کردن پاسخ سئوال‌ها و تصحیح احتمالی بعضی از اشتباه‌ها
۲. دقت خود را با فکر کردن در مورد سئوال‌های مشکل که جواب آنها را نمی‌دانید، به هدر ندهید. در صورتی‌که پاسخ سئوالی را نمی‌دانید، آن سئوال را علامت بزنید و به سئوال بعدی بپردازید. در پایان می‌توانید به این‌گونه سئوال‌ها بیشتر فکر کنید و به‌طور احتمالی جواب آنها را به‌طور صحیح بدهید.
۳.در شروع امتحان، خودتان را با این جمله که امتحان سخت است، نترسانید. بسیاری از دانش‌آموزان در همان لحظه‌ای که در حال خواندن سئوال هستند، در ذهن خود تکرار می‌کنند که این سئوال یا این امتحان سخت است. چندین دانش‌آموزان یا دانشجویانی، هرگز نمی‌توانند نمره‌ی خوبی از امتحان بگیرند. بهتر آن است که در زمانی که در حال خواندن سئوال هستید، تمام تمرکز شما فقط بر روی سئوال باشد.
۴. در صورتی‌که سئوال را نمی‌فهمید، بهتر است از مراقب‌های جلسه، توضیح‌هائی پیرامون آن بخواهید. حتی توضیح‌های بسیار مختصر هم می‌توانند مفید واقع شوند.
۵. در صورتی‌که در پایان جلسه‌ی امتحان، وقت اضافه داشتید، بهتر است که جواب سئوال‌ها را مرور کنید و اگر اشکالی در آنها مشاهده کردید، آنها را اصلاح کنید. هرگز برای خارج شدن از جلسه‌ی امتحان عجله نداشته باشید.

نکته‌های مهم و ضروری پیرامون امتحان‌های تستی
۱. پس از خواندن سئوال، ابتدا جواب سئوال را حدس بزنید و سپس به جواب‌های ارائه شده، توجه کنید. اگر جوابی را که برای سئوال حدس زدید، در بین جواب‌های ارائه شده بود، با اطمینان همان را انتخاب کنید و در پاسخنامه علامت بزنید.
۲. اگر در بین جواب‌های ارائه شده، اولین آنها درست بود، به مابقی پاسخ‌ها هم توجه کنید. زیرا ممکن است در بین جواب‌ها دو گزینه‌ی صحیح وجود داشته باشد که یکی از آنها کامل‌تر از دیگری است.
۳. در مورد سئوال‌های مشکل و آنهائی که شک دارید، ابتدا جواب‌هائی را که مطمئن هستید اشتباه است را حذف کنید و سپس به مقایسه‌‌ی مابقی پاسخ‌ها بپردازید.
۴. همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است پاسخ یک سئوال در سئوال دیگری پنهان باشد. بنابراین سعی کنید به‌نحوی به کلیه سئوال‌ها توجه داشته باشید.
۵. همیشه باید متوجه لغت‌های کلیدی باشید. وجود لغت‌هائی همچون: همیشه، بیشتر وقت‌ها، برخی وقت‌ها، هرگز، تنها، فقط، باید، به‌طور لازم، به‌طور کامل، به‌طور کل و... در جمله ممکن است جواب صحیح را عوض کنند. بنابراین به این لغت‌های حساس و کلیدی توجه بیشتری داشته باشید
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد