آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

مغزتان را کمی بیشتر ورزش دهید

تحقیقاتی که روی درجه IQ افراد مشغول به کار انجام شده، نشان می‌دهد که میزان این درجه، بنا به شرایط موجود در طول روز کم و زیاد می‌شود. اگر می‌خواهید در بالاترین درجه هوش و حواس‌جمعی خود کار کنید به این روش‌ها توجه کنید.
● برده تکنولوژی نباشید
گلن ویلسون روانپزشک، در بیش از
۸۰ آزمایش کلینیکی متوجه شد شاغلینی که مدام حواسشان پرت تلفن، ایمیل و پیام‌های روی موبایل است، دچار چنان کاهش IQ می‌شوند که بسیار بیشتر از کسی است که موادمخدر ماری‌جوانا مصرف کرده باشد. میزان IQ این افراد حدود ۱۰ امتیاز کاهش می‌یابد که برابر با کاهش IQ پس از یک شب بی‌خوابی و بیش از دو برابر مقداری است که پس از تدخین ماری‌جوانا حاصل می‌شود. این کاهش IQ در مردان بیشتر است. برای هوشیار باقی‌ماندن، باید بر وسوسه چک‌کردن مداوم پیام‌های خود غلبه کنید. به‌جای این کار زمان خاصی در روز را برای چک‌کردن و پاسخ‌دادن به آنها در نظر بگیرید.
۸ ساعت خواب را از دست ندهید
کمبود خواب هم در کاهش خلاقیت و هوشمندی بسیار موثر است و میزان اشتباهات را افزایش می‌دهد. آمار نشان می‌دهد که خواب، با بازده کاری افراد نسبت مستقیم دارد و حدود
۲۰ درصد از این اشخاص بر تاثیر آن در تکرار اشتباهات و تعدد آنها تاکید کرده‌اند. گاهی این اشتباهات بسیار فاجعه‌بار است. تحقیقات دولتی در زمینه اشتباهات انسانی در فاجعه انفجار شاتل فضایی چلنجر و حادثه نفتکش ـ ریزش نفت در دریا ـ نشان داد که کمبود خواب، دلیل اصلی بروز این فجایع بوده است. مغز به‌طور دقیق می‌داند که به چه مقدار خواب نیاز دارد. ما در طول روز به ازای هر دو ساعت بیداری به یک ساعت خواب نیاز داریم و اگر هر روز یک ساعت کمتر بخوابیم، دچار کسر خواب خواهیم شد. هر کسی باید ۸ساعت خواب خود را تامین کند، خوابیدن را به چشم قراری ببینید که قادر به برهم‌زدن آن نیستید.
● غذای مغز خود را فراهم کنید
تحقیقات، بر تاثیر مثبت و شناخته شده رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها (ویتامین
C، E و بتاکاروتن و ویتامین‌های B) روی حافظه صحه گذاشته‌اند اما اگر یک جلسه مهم صبحگاهی دارید، یک صبحانه پر پروتئین میل کنید تا میزان سروتونین در بدنتان بالا رود. این ماده، هورمون‌هایی را می‌سازد که شما را هوشیار نگه‌می‌دارند. اگر در بین روز احساس کسالت می‌کنید، میزان سروتونین بدنتان را با کمی کربوهیدرات، مانند کمی میوه یا یک قطعه شکلات انرژی‌زا، افزایش دهید. همچنین مقدار زیادی آب بنوشید. گاهی میل زیاد به مواد قندی، نشانه کمبود آب است.
● ورزش کنید
ورزش موجب سرعت‌گرفتن جریان خون و غذا‌رسانی به مغز می‌شود. مواد شیمیایی که در این هنگام به مغز می‌رسند، خلاقیت، سرعت عکس‌العمل و حافظه شما را تقویت می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که افراد مختلف پس از انجام
۲۵ دقیقه حرکات ایروبیک، در آزمایش خلاقیت امتیاز بیشتری کسب می‌کنند و به‌همین ترتیب، افراد بی‌تحرک و سست، پس از مدتی پیاده‌روی توانستند با افزایش ۱۵ درصد حافظه، چند کار مختلف را در یک زمان به‌خوبی انجام دهند.
● کمی ورزش مغزی انجام دهید
ورزش‌دادن به مغز بسیار مفید است. مغز خود را برای آموختن یک زبان جدید، یادگیری فوت و فن‌های یک سرگرمی تازه و یا بحث‌های دوستانه، به کار بیندازید. این کار سیستم جریان خون را تحریک کرده و اتصالات سلول‌های عصبی در مغز را تقویت می‌کند. استفاده از روش‌های مختلف یاد‌سپاری هم، مغز را به فعالیت منظم وادار کرده و از کم‌شدن حافظه به‌دلیل کهولت، جلوگیری می‌کند.
رابرت گلدمن، نویسنده کتاب «
Brain Fitness»، مطالعه کتب مشکل و چالش‌انگیز، حل‌کردن جدول و حتی شانه‌کردن مو و مسواک‌زدن به‌طور همزمان را تمرین‌هایی عالی برای مغز می‌داند.
● مثبت‌اندیش باشید
بالاخره یک دهه تحقیق در زمینه تصورات کاربردی و رفتارهای مغز، ثابت کرد که انتخاب افکار و احساسات خاص، می‌تواند به‌طور دائم شیوه کارکرد مغز را تغییر دهد. زمانی که شرکت‌کنندگان در این تحقیق، به عشق و محبت فکر می‌کردند، مغزشان به شکل مداری سالم و سریع به کار می‌افتاد.
بنابر این تحقیق، احساسات نقش بزرگی در کارایی ذهن دارند و تنها ده دقیقه احساس عشق و محبت موجب می‌شود که شخص باهوش
تر و شادتر باشد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد