آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

آموزش مهارت های زندگی

درس های زندگی - موفقیت - اجتماعی

تست شخصیت از دیدگاه قرآن

آیه های قرآن کریم, هر کدام به ما اسرار و رموز موفقیت و خوشبختی را هدیه می کند, هر آیه ای, رمزی از خوشبختی را به ما نشان می دهد و دریچه ای از موفقیت را به زندگی ما باز می کند.

قرآن و فقه

در قرآن کریم آیات فراوان کاربردی وجود دارد که با پیاده کردن آنها ,زندگی ما  را متحول کرده و زندگی کاملا متفاوتی را برای ما بوجود بیاورند .

در این مقاله به یکی از اسرار خوشبختی و موفقیت و یکی از مهمترین اسراری که میتواند به ما نشان بدهد که در زندگی چند مرده حلاجیم میپردازیم و در حقیقت این نوشته یک نوع تست شخصیت است که با توجه به آیات الهی به ابعاد شخصیت خود بیشتر پی ببریم و اگر احتمالا در شخصیت ما کمبود و نقائصی وجود دارد در صدد جبران نقائص و کمبودها بر بیاییم  .

قرآن کریم یکی از اسرار موفقیت در زندگی شخصی و اجتماعی را اینگونه بیان می کند, که برای موفقیت بیشتر و برای اینکه مسائل را بهتر و عمیق تر درک کنی خودت را جای دیگران بذار و این یک قانون طلایی از قوانین قرآن برای موفقیت است .

 

قانون طلایی :خودت را جای دیگران بگذار

قرآن کریم این قانون را برای شکوفا شدن شخصیت انسانی و همچنین رشد بیشتر انسان ها بیان می کند و در ضمن یک مثال این قانون طلایی را اینگونه به تصویر می کشد :

(ایود احدکم ان تکون له جنة من نخیل و اعناب تجری من تحتها الانهار له فیها من کل الثمرات و اصابه الکبر و له ذریة ضعفاء فاصابها اعصار فیه نار فاحترقت کذلک یبین الله لکم الآیات لعلکم تتفکرون:

قرآن کریم یکی از اسرار موفقیت در زندگی شخصی و اجتماعی را اینگونه بیان می کند, که برای موفقیت بیشتر و برای اینکه مسائل را بهتر و عمیق تر درک کنی خودت را جای دیگران بذار و این یک قانون طلایی از قوانین قرآن برای موفقیت است

آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر آنها نهرها روان است، و برای او در آن- باغ- از هرگونه میوه ای- فراهم- باشد، و در حالی که او را پیری رسیده و فرزندانی خردسال دارد، – ناگهان- گردبادی آتشین بر آن- باغ- زند و بسوزد؟ این گونه، خداوند آیات- خود- را برای شما روشن می گرداند، باشد که شما بیندیشیدو تفکر کنید) (بقره/266)

این مثال منظره کسی را مجسم می کند که باغی سرسبز و خرم دارد,در حالی که او پیرشده و فرزندان ضعیفی اطرافش را گرفته اند و تنها راه تامین زندگی او نیز همین باغ است و اگر این باغ از بین برود نه او , نه فرزندانش قدرت بازسازی دوباره آن را ندارند، ناگهان به خاطر حادثه ای تمام سرمایه وجودی او از بین میرود و غم و اندوه سراسر وجود او را فرامی گیرد.حال قرآن کریم میفرماید :آیا دوست دارید به جای این شخص باشید و در حالیکه یک عمر سرمایه های زندگی خود را با سختی و تلاش بدست آوردید, یک شبه همه آنها را از دست بدهید ؟

مسلما ,جواب همه ما به این سوال منفی است, سپس قرآن کریم می فرماید: پس اگر دوست ندارید که به جای این شخص باشید انفاق ها و کارهای خیری را که در طول زندگی انجام دادید را با منت و ریا و اذیت و آزار نابود و بی اثر نکنید .

پس اگر ما خود را یک لحظه به جای این پیرمردی که تمام سرمایه زندگیش را یک شبه از دست داده بگذاریم میتواند کمک بسیار زیادی به ما بکند .

این یک مثال بود که قرآن کریم برای ما بیان کرده بود که چگونه ما در مواقع مختلف خود را جای دیگران بگذاریم , همین طور در زندگی روزمره خود نیز میتوانیم مثال های زیادی را بیان کنیم .

یکی از هنر های ویژه انسان های متفکر و روشنفکر ,از دیدگاه قرآن کریم,با توجه به این قسمت از آیه ( کذلک یبین الله لکم الآیات لعلکم تتفکرون)که میفرماید: (شاید در این آیه تفکر کنید) این است که, توانسته اند ,این قانون را در زندگی خود پیاده کنند و خود را جای دیگران بگذارند تا به خوبی درک کنند که چند مرده حلاجند و چقدر توان و قدرت دارند و در سایه این درک و فهم بتوانند بیشتر خود را بسازند و قله های بیشتری از موفقیت را درک کنند

تست شخصیت (خودت را جای دیگران بگذار)

قانون خودت را جای دیگران بگذار را میتوانید ,در موقعیت های مختلف از خود بپرسید که اگر من جای دیگران بودم چه می کردم ؟

چون بعضی از ما عادت داریم که مدام از بعضی رفتارها و مشکلات انتقاد می کنیم , البته انتقاد خوب است, اما یک بار هم شده از خود سوال کنید, اگر من در این موقعیت به جای آن شخص بودم چه می کردم ؟

می توانید این سوالات را از خود بپرسید؟

خودت را به جای یک نوجوانی که در یک خانواده (غیر مسلمان ) به دنیا آمده بگذار آیا باز هم این اعتقادات را داشتی؟

خودت را در صحرای کربلا ببین آیا اگر آنجا بودی این قدر به کمال رسیده بودی که جز یاران ویژه امام شوی یا اینکه جز ء یاران و سپاهیان عمر سعد میشدی ؟

خودت  را به جای یک فرد عصبانی بگذار که از عصبانیت زیاد دست به قتل زده است اگر تو جای او بودی چه می کردی؟

و هزاران مثال و سوال دیگر که میتوانید از خود بپرسید .

یکی از هنر های ویژه انسان های متفکر و روشنفکر ,از دیدگاه قرآن کریم,با توجه به این قسمت از آیه ( کذلک یبین الله لکم الآیات لعلکم تتفکرون)که میفرماید: (شاید در این آیه تفکر کنید) این است که, توانسته اند ,این قانون را در زندگی خود پیاده کنند و خود را جای دیگران بگذارند تا به خوبی درک کنند که چند مرده حلاجند و چقدر توان و قدرت دارند و در سایه این درک و فهم  بتوانند بیشتر خود را بسازند و قله های بیشتری از موفقیت را درک کنند .

 

بخش قرآن تبیان

منبع :

وبلاگ حافظان نور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد